Pick your side

fondsenwerving

Fondsen werven met hoofd en hart

Plannen, cijferen en evalueren: soms is fondsen werven net iets teveel een zaak van het hoofd. Gelukkig is er dat directe contact met ‘the cause’. Inspiratie en motivatie. Hart en hoofd. lees verder

fondsenwerving

Vermijd het mattheuseffect

Het mattheuseffect is de sociologische vakterm voor het rijker worden van de rijken en het armer worden van de armen. Hoe speelt dat effect bij goede doelen en non-profitorganisaties? lees verder

fondsenwerving

Hoeveel fondsenwervende mailings stuur ik uit?

Deze vraag stellen is een beetje als de doos van Pandora openen. lees verder

If you want people to give

fondsenwerving

Hoe online giften werven?

Het mobiele en sociale internet stuwt ons naar nieuwe digitale toepassingen, die ook voor fondsenwerving ingrijpend en disruptief zijn.  Niemand wil de trein missen, maar de vrees voor hoge kosten en lage inkomsten is groot. Kan… lees verder

fondsenwerving

2017: Het jaar van de haan en de hoop

Beleven we dit jaar een kentering? Krijgen non-profitorganisaties de tijdsgeest aan hun kant? Het lijkt in het Jaar van de Haan en van de dadendrang van Trump en Co twijfelachtig. En toch. lees verder

fondsenwerving

crowdfunding: de snelle binnenweg?

Crowdfunding is niet nieuw. Deze vorm van financiering werd al toegepast in het begin van de 18de eeuw: in 1728 bood een Duitse uitgever op de Paasbeurs van Leipzig een 11-delige reeks over Luther te koop aan door prenumeratie.… lees verder

fondsenwerving

Impressies van het IFC

Ik heb mijn deelname lang uitgesteld. Uiteindelijk heb ik dit jaar het International Fundraising Congress (IFC2016) meegemaakt. Een bijzondere belevenis. Ook voor mijn notitieboekje. Het zit zijn duimen en vingers nog af te likken… lees verder

fondsenwerving

Wat met direct mail?

Sinds de financiële crisis is de kloof tussen rijk en arm groter geworden. De middenklasse krimpt. Gaan goede doelen dat merken in hun fondsenwerving? Blijft direct mail de belangrijkste techniek? lees verder

communicatie

Stop met social media marketing

Heeft je organisatie een Facebookpagina? Natuurlijk! Is ze aanwezig op twitter, Pinterest, Instagram of Snapchat? Prima. Maar noem wat je op die digitale platformen doet geen social media marketing. Voor je het weet sta je op… lees verder

communicatie

Is een goed doel een merk?

Bij heel wat kleinere goede doelen en socialprofitorganisaties doet de vraag 'Is een goed doel een merk?' de wenkbrauwen fronsen. Sommigen voelen al de koude rillingen over hun rug lopen. Een merk is toch iets voor een commercieel… lees verder

fondsenwerving

Authenticiteit vraagt altijd om een strikje

Authenticiteit is hot. Maar wat houdt het nu eigenlijk in? Is het zoals Van Dale omschrijft 'betrouwbaar, geloofwaardig, echt'? Wie beslist daarover? Voor de lovers is Apple een authentiek merk. De tegenstanders vinden het een… lees verder

communicatie

Zet Facebook slim in

Een blog op UK Fundraising geeft enkele boeiende inzichten over het inzetten van social media voor een goed doel. De aanleiding om even onze visie weer te geven. Wat het meest is bijgebleven: 1. "Social media has a lower engagement… lees verder

communicatie

Het geheim van een effectieve mailinglist

E-mailmarketing is al vaak dood verklaard. Toch staat die oude toepassing vandaag nog steeds op nr. 1 in de ROI-hitparade van de online marketingplatformen. Dat verwondert ons niet. E-mail hééft iets. Tenminste, als u zijn magische… lees verder

communicatie

100.000 euro gratis online mediaruimte

Als non-profitorganisatie loont het absoluut de moeite om een aanvraag in te dienen voor het Google Grantsprogramma. Bij goedkeuring mag u elke dag voor €300 gratis online adverteren. Dat is op jaarbasis een mediabudget van €109.500.… lees verder

communicatie

Gaat uw website mee met de tijd?

Een website is geen huis. De vaste indeling in verdiepingen en kamers is veel te statisch. Zoiets verbouw je niet in een twee drie. Nieuwe content of nieuwe functionaliteiten kunnen niet wachten op een verbouwing. Ze moeten toegevoegd… lees verder

communicatie

Het comfort voor de beheerder

Hoe eenvoudig is het om in uw website tekst en beeld toe te voegen of aan te passen? Kunt u gemakkelijk een interne link leggen of een document downloadbaar maken? Het gebruiksgemak van een content management systeem (CMS) is… lees verder

communicatie

Websites met een eigen gezicht

Uw website ondersteunt de relatie met uw achterban en fungeert als eerste “reality check” voor anderen die uw naam gezien of gehoord hebben. Hun eerste indruk bepaalt in hoge mate of u voor hen relevant bent. lees verder

fondsenwerving

Waarom vele kleintjes belangrijk zijn

Nogal wat kleine en middelgrote goede doelen hebben het vandaag de dag moeilijk. Ze zijn afhankelijk van een kleine groep donoren of enkele bedrijfssponsors. Onder het nobele motto 'alle centen moeten naar het goede doel' hebben… lees verder

fondsenwerving

5 supertips van een online fundraiser

We steken het niet onder stoelen of banken: we zijn fan van de Amerikaanse ngo charity:water. Hun communicatie is voor ons een bron van inspiratie. In zijn afscheidsblog geeft Paull Young een unieke kijk achter de communicatiestrategie… lees verder

fondsenwerving

De ice bucket challenge kopiëren?

De Amerikaanse ALS Association haalde in de zomer van 2014 in de VS een bijzondere oogst binnen: 739.000 nieuwe donateurs en 41,8 miljoen dollar aan giften. Droom je als fondsenwerver ook van zo'n gigantisch succes? lees verder

fondsenwerving

De mythe van de 100% gift

Waar komt de opvatting vandaan dat een gift voor het goede doel voor 100% naar de begunstigde moet gaan? Waarom vinden nogal wat mensen dat medewerkers van een goed doel niet veel mogen verdienen? Wat is er zo vies aan 'marketing… lees verder

fondsenwerving

5 tips om nieuwe donateurs te werven

Nogal wat organisaties zijn op zoek naar extra middelen bij het brede publiek. Het rendement van de klassieke techniek - de fondsenwervende brief - daalt. Evenementen brengen nog wel geld in het laatje, maar vragen grote inspanningen.… lees verder

communicatie

Wat doet een krantenlezer opkijken?

Een professionele jury met o.a. Jens Mortier (Mortierbrigade), Odin Saillé (Boondoggle) en Jan Teulingkx (Saatchi & Saatchi) heeft onze advertentie voor Memisa op de tweede plaats gezet van De Standaard Solidariteitsprijs 2013.… lees verder

fondsenwerving

Een inleefreis die blijft plakken

Samen met een aantal mensen uit het netwerk 'Ziekenhuis voor Ziekenhuis' (een organisatie van Memisa) landde ik op 17 februari op de luchthaven van Ndjili, Kinshasa. Van -3°C naar +32°C: het begin van een verblijf in een andere… lees verder